BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, 11 December 2009

Last Result for Diploma

10.12.2009

That day make me feel so sad because I got the worst result ever in my life. I very shock after I open my slip result. what !!! below 3!!!!why it happen to me??? why??

I really work hard for last semester. I did all method that need for someone score better for examination. Why I still get that kind of result. Seriously before this I never study for my examination but I still get above 3. Why in this semester I work hard but I didn't got nothing?? why??? why ?? can someone tell me why it happen to me?? why?

The most sad thing is I didn't got A for Bel. I feel that I really stupid. Why all my work hard didn't give me anything?? why?? I want be alone right now!!! I'm the stupid man!!!

Sunday, 29 November 2009

Ninja Assassin



Synopsis for this movie

ninja Assassin follows Raizo (Rain), one of the deadliest assassins in the world. Taken from the streets as a child, he was transformed into a trained killer by the Ozunu Clan, a secret society whose very existence is considered a myth. But haunted by the merciless execution of his friend by the Clan, Raizo breaks free from them… and vanishes. Now he waits, preparing to exact his revenge.

In Berlin, Europol agent Mika Coretti (Naomie Harris) has stumbled upon a money trail linking several political murders to an underground network of untraceable assassins from the Far East. Defying the orders of her superior, Ryan Maslow (Ben Miles), Mika digs into top secret agency files to learn the truth behind the murders. Her investigation makes her a target, and the Ozunu Clan sends a team of killers, led by the lethal Takeshi (Rick Yune), to silence her forever. Raizo saves Mika from her attackers, but he knows that the Clan will not rest until they are both eliminated. Now, entangled in a deadly game of cat and mouse through the streets of Europe, Raizo and Mika must trust one another if they hope to survive…and finally bring down the elusive Ozunu Clan.




Today I watch that movie with my friend. Actually I don't know they want to watch that movie. I thought they want to for pc fair that held at alor star mall.
This is my opinion about this movie. This movie very Cruel, not suitable for others who under 18.

Friday, 27 November 2009

SELAMAT HARI RAYA KORBAN

hari ini ialah hari rya korban atau hari raya aidiladha. apa yg special pada hari ini, ramai la org yg byk bt korban..so mmg byk la mkn free...mcm aku hari ini..dkat 4 rmah dh g rya...msti mkn je..gemuk la aku lpas ni...haha..
tp insyaAllah..aku ni ssh nk gemuk..

ok berbalik pd cite aku td..hari rya korban.

knapa hari ini org smbung ek?? smua ni berkaitan dgn sirah nabi.. antara Nabi Ibrahim A.s. dgn Nabi Ismail A.s dmana Allah telah memprntahkn Nabi Ibrahim A.s utk menyemblih putera nya Nabi Ismail....Nabi Ibrahim akur dgn arahan Allah SWT. dan menyembelih anak dia
swktu Hndak smblih ..Allah SWT telah menukarkan Nabi Ismail dgn seekor Kibas yg gemuk dan besar..di stu bermula la umat islam berkorban...

aku xde la bt korban apa2 pn..tp sbgai seorg pljar kta knala byk berkorban..dmi cita2...dan aku dng cita2 aku..iaitu utk mnjd seorg pndidik..

tah la npe aku mnat sgt mngajar org...mngkin sbb keturunan aku kot di mn moyang2 n atok2 aku smua ckgu2 n uztaz2 yg mngajar org2 len...mngkin turun kat aku kot...sbb tu la aku mnat mngajr...mngkin kot..ag pn ...aku tgok lelaki krang mnat mngajar..n bila aku tgok cikgu2 n lecturer mngajar jnis syok sndri n jnis lpas tgn...

knapa la jd mcm tu??

so aku nk perbaiki sistem pembeljaran di Malaysia ni..insyaAllah...one day..after become lecturer then aku nk jd menteri...haha..berangan kot..haha..

Wednesday, 25 November 2009

Bercinta cara Islam

Islam adalah agama yang syumul. Sebuah agama yang lengkap. Islam tidak mungkin menyekat fitrah manusia yang sememangnya ingin menyayangi dan ingin disayangi. Untuk apa Allah menciptakan manusia berfitrah seperti sedia ada jika manusia akan diperintahkan untuk membunuh fitrahnya itu? Ajaran Islam telah diturunkan oleh Allah untuk memasang bingkai agar kemahuan manusia itu dapat disalurkan dengan cara yang terbaik. Selain itu, Islam menutup rapat jalan kemaksiatan dan membuka seluas-luasnya jalan menuju ketaatan serta memberi dorongan kuat ke arah perlaksanaanya. Rasulullah s.a.w. pernah mengecam salah seorang sahabat yang bertekad untuk tidak bernikah. Ini merupakan salah satu bukti bahawa Islam mengakui fitrah manusia yang ingin mengasihi dan dikasihi atau mencintai dan dicintai.

Percintaan dalam Islam hanyalah selepas termetrainya sebuah ikatan pernikahan antara dua insan, iaitu setelah bergelar suami isteri. Islam telah menggariskan panduan dalam menuju ke arah gerbang perkahwinan ini. Ustaz Hassan Din telah memberikan pendapatnya mengenai hal ini dalam Al-Kulliyah di TV3 pada 28 Julai 2006, iaitu pada hari Jumaat. Tajuk perbincangan Al-Kulliyah ketika itu agak menarik ; iaitu "Jodoh".

Masyarakat Sudah Lari

Apabila diminta memberikan pendapat beliau, beliau telah mengatakan bahawa cara masyarakat sekarang mengendalikan perihal jodoh telah lari daripada syariat yang sepatutnya.


"Sebenarnya dalam Islam, apabila seseorang lelaki itu telah berkenan dengan seorang wanita dan ingin menjadikan teman hidupnya, sepatutnya lelaki itu berjumpa dengan wali si perempuan tadi untuk menyatakan niatnya untuk masuk meminang. Tetapi masyarakat sekarang silap. Mereka terus berjumpa dengan empunya diri dan terus menyatakan hasrat hatinya. Kemudian mereka bercinta, berjanji, bersumpah setia dan segala-galanya. Sedangkan ibubapa mereka langsung tidak tahu akan hubungan mereka itu. Setelah sekian lama bercinta, apabila ingin melangsungkan perkahwinan, mak dan ayah tidak bersetuju dengan mengeluarkan pelbagai alasan,” terang beliau.


Konsep Meminang

Beliau juga menerangkan konsep peminangan ini. Kata beliau, “Ibu bapa mungkin sudah ada pilihan mereka sendiri. Oleh itu, dengan menyatakan niat kepada ibubapa, mereka akan berjumpa sendiri dengan wali perempuan tadi untuk mengenali keluarga dan calon menantu mereka dengan lebih jelas. Setelah kedua-dua pihak bersetuju, barulah dijalankan upacara peminangan, iaitu kedua-dua insan tadi telah menjadi tunang. Apabila sudah menjadi tunangan orang, adalah HARAM perempaun itu dipinang oleh lelaki lain, seperti yang telah dijelaskan oleh Rasulullah s.a.w. dalam hadis baginda. Dalam masa pertunangan inilah kedua-dua pihak lelaki dan perempuan tadi akan saling mengenali antara satu-sama lain, bagi memastikan adakah ini merupakan pasangan hidupnya yang sebenar. Jika kedua-duanya sudah bersetuju, barulah pernikahan dilangsungkan,” jelas beliau lagi.


"Dalam masa pertunangan inilah kedua-dua pihak lelaki dan perempuan tadi akan saling mengenali antara satu-sama lain, bagi memastikan adakah ini merupakan pasangan hidupnya yang sebenar. Jika kedua-duanya sudah bersetuju, barulah pernikahan dilangsungkan."

Namun begitu, Ustaz Hassan Din menegaskan bahawa bertunang bukan merupakan lesen yang membenarkan kedua-dua pasangan bermesra-mesra seperti suami isteri. Bertunang hanyalah untuk saling mengenali antara satu sama lain dan bukannya untuk bercinta. Pasangan yang telah bertunang tetap tidak boleh keluar berdua-duaan tanpa ditemani oleh ahli keluarga. Selagi belum bernikah, mereka tetap dua insan yang bukan mahram dan masih perlu manjaga batasan-batasan Islam seperti yang telah dibincangkan sebelum ini. Dan jika dalam tempoh pertunangan itu didapati kedua-dua pasangan ini tidak secocok atau tidak serasi, maka pertunangan bolehlah diputuskan secara baik melalui persetujuan kedua-dua belah pihak.


Dan jika dalam tempoh pertunangan itu didapati kedua-dua pasangan ini tidak secocok atau tidak serasi, maka pertunangan bolehlah diputuskan secara baik melalui persetujuan kedua-dua belah pihak.


Perigi Cari Timba

Ada pula yang berkata, “Cara ini untuk lelaki bolehlah. Untuk perempuan, tak sesuai. Nanti orang kata, ‘macam perigi mencari timba’, ‘wanita tidak bermaruah’ dan macam-macam lagi.” Sabar dahulu saudari.

Sebenarnya ini merupakan pemikiran songsang yang telah diterapkan dalam masyarakat Melayu kita. Sebetulnya kita berbalik kepada Islam itu sendiri. Bagaimanakah Islam mengajar wanita yang berkeinginan bernikah untuk menyuarakan keinginanya? Mari kita kaji sirah.

Bukankah perkahwinan teragung antara junjungan kita, Nabi Muhammad s.a.w. dan Siti Khadijah r.a. dimulakan dengan Siti Khadijah menzahirkan keinginannya? Ketika mengetahui sifat-sifat mulia yang dimiliki oleh Nabi Muhammad s.a.w., beliau merasakan yang dia tidak akan menjumpai sesiapa yang lebih layak untuk dijadikan suaminya melainkan Baginda. Oleh itu Siti Khadijah menyuarakan keinginannya kepada pakciknya, Abbas, agar merisik Muhammad s.a.w. Sesudah pihak Baginda bersetuju, barulah keluarga Nabi menghantar rombongan meminang. Begitulah yang diajarkan dalam sirah??

Jadi, tiada salahnya wanita yang memulakan dahulu. Bukankan itu lebih mulia, menyuarakan keinginan dan kebersediaan untuk mengikuti sunnah baginda Rasulullah s.a.w.? Cuma biarlah caranya sesuai dengan cara masyarakat kita. Jika seorang wanita itu telah mempunyai calon suami yang baik dan soleh, suarakan-lah kepada ibu bapa supaya mereka dapat menghubungi pihak keluarga lelaki tersebut. Biar orang tua yang menguruskan, kita cuma mencadangkan. Kalau kedua-dua pihak setuju, alhamdulillah. Maka pihak lelaki boleh masuk meminang.

Indahnya Cara Islam

Lihat, betapa indahnya Islam mengaturkan perjalanan hidup penganutnya. Cukup teratur dan sitematik. Cara ini dapat mengelakkan daripada berlakunya maksiat dan perkara-perkara lain yang tidak diingini. Dalam masa yang sama, ia menuju kepada pembentukan keluarga bahagia yang diidamkan oleh semua manusia kerana itulah fitrah insani. Insya-Allah jika segalanya dilakukan dengan niat ikhlas kerana Allah dan bukan atas dasar nafsu dan keduniaan semata-mata, Allah akan mempermudah urusan itu.

Untuk mereka yang masih menimba ilmu, tidak perlulah bersusah-susah mencari jodoh sekarang. Jodoh di tangan Allah, pasti bertemu jua dengan taqdirnya. Sekarang kita mempunyai matlamat yang lebih penting iaitu mendapatkan kecemerlangan dalam pelajaran dan menunaikan tanggungjawab kita sebagai muslim. Banyak lagi tanggungjawab yang perlu kita pikul dan bercinta bukanlah sesuatu yang perlu buat masa sekarang. Berusahalah menjadi muslim dan muslimah sejati serta mengamalkan Islam dalam kehidupan kita.

Akan tetapi, bagi mereka yang merasakan diri sudah mampu untuk memikul tanggungjawab berumah tangga, mampu memberi nafkah zahir dan batin, maka bernikahlah. Tiada salahnya bernikah ketika belajar. Itu adalah lebih mulia daripada mereka yang ber’couple’, dan memuaskan nafsu mengikut telunjuk syaitan. Ikutilah cara-cara menuju pernikahan yang telah diterangkan di atas. Sekali lagi ditegaskan, bercinta sebelum berkahwin dan ber’couple’ adalah menghampiri zina dan hukumnya adalah HARAM.


"Jika tepat masa,ketika, keadaan dan SIAPA, cinta adalah kuasa luar biasa yang tiada bandingannya" -Ustaz Pahrol Mohd Juoi, penulis buku "Tentang Cinta"

Sunday, 22 November 2009

perjalanan Pulang ke Rumah

Hari ini. 22 November 2009 Perjalanan pulang ke kmpung halaman, iaitu Alor star yg indah.

Perjalanan dari UiTM Seri Iskandar Perak bermula jam 5.30 pagi. Pada wktu ini langit masih gelap dan rmai yang masih di ulit mimpi yang indah. Tetpi aku bgn awl seawal 4.30...sleps kmas2 skit barang, perjalanan aku bermula..aku berhnti di stesen petronas di Seri Iskandar Utk Mgngisi mnyak..smpai je ipoh..aku sesat..aku x bpe knal jalan time gelap2..so 2 kali la aku pusing ipoh tu baru kuar...then..tersilap masuk jalan ag...gna lak jalan jauh...tmbah lagi penat...perjalan yg sptut nya 4Jam..telah mnjd 7 jam bygkn la...start pkul 5.30 tetapi 11.50 baru aku smpai rmah..smapi2 ja...mmg terus tdr...letih..

bgn2 kul 5 dh...pe2 pn...alhamdulilah aku telah smpai dgn selamat..

Monday, 16 November 2009

course at Pangkor Island

Today is 16 nov 2009, This is the first day in Pangkor Island. I really happy in here, because I sleep at apartment. I thought that I will sleep at Dorm like school boy, what I predict is wrong, we were give the apartment that really comfortable to us. This apartment have everything inside, television, heater, air-cond, refrigerator. This apartment also have wifi that I use to surfing the internet, the internet here quite fast, I really satisfy about this course.

After finish the first day for this course I had the new idea to create something for future.. I hope the idea will not use yet by others

Sunday, 15 November 2009

My last Paper

15 Nov 2009. Today is my last paper. I tried to study, it seems to don't work for me. My brain is full. I don't know what is inside in my brain. I always think about other things. I can't focus on the study. What it my mind is I want to go back home and relax... because I will go for industrial practical training on 28 December 2009. I hope that I can pass all the paper so that I will be happy go for practical.
Dad, I am sorry, I want to continue my study first then I work ok?
I don't want to work yet. I have my own ambition to achieve. Please let me make my own decision. Actually, I want to become like my lecturer, they continue study until Master Degree. So, they are my inspiration to get that High Level of Education.
insyaAllah... I need 4 more years to get Master Degree. (if I have chance to do that)

Saturday, 14 November 2009

2012- The End of the world




on 12 November 2009. That day Me and my fellow friends went to Jaya Jussco to watch 2012- That movie is about the world will become the end, but after I watch that movie, I not quite satisfy about the ending of that movie. They said it talk about Judgment Day, but what I watch in that movie is more like nature disaster. The true Judgment Day is all the humankind will die. All the star will fall to the earth and sun will destroy.
All the planet will be destroying. That is the true about end of the day.
Over all the effect of this film is very impressive. I don't know how they did, but it gave impact to me.
I'm enjoyed watching this movie, but I didn't like the ending of this movie.

Tuesday, 10 November 2009

1 more paper left

I have one paper left..after this bye2 UiTM Perak. Today I have exam, that paper very make me scary that paper will make my GPA down, I really afraid if i can't dean list because of that paper. Seriously over all i can score all the paper before this. I predict that I can get at least 3 A over 6 paper. I hope that I can pass all the paper and practical at my home so that i can cook for my family.

Sunday, 8 November 2009

10 NOv- Paper Accounting 1

I have 2 days more for that paper.. Seriously I don't prepare anything for that paper. I need to study more on this paper so that i can pass all the subject and i get better GPA for next semester. Hopefully I can get 3.5 and above for this last smester. this is the last chance for me to get 3.5 for diploma.

Thursday, 5 November 2009

ETR

Tomorrow will be my next paper..actually i don't know what I need to study for this paper.. I little bit confuse what i need to focus on this paper.. It really bored when i try to read book. I'm counting day when I will finish up all my paper.

After that I will relax at home.

I don't know what to type.. I will try to think what is the best thing that I should types..

Friday, 30 October 2009

Aurat Wanita-

AURAT WANITA — Dari Firman Allah SWT dan hadis-hadis Nabi SAW

1. Bulu kening — Menurut Bukhari, "Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening." Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.

2. Kaki (tumit kaki) —"Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan." An-Nur: 31.
Keterangan: Menampakkan kaki dan menghayunkan/melenggokkan badan mengikut hentakan kaki.

3. Wangian — "Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zina." Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.

4. Dada — "Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi dada-dada mereka. "An-Nur : 31

5. Gigi — "Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya. "Riwayat At-Thabrani, "Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah". Riwayat Bukhari dan Muslim.

6. Muka dan leher — "Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu." Keterangan: Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.
7. Muka dan Tangan — "Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja." Riwayat Muslim dan Bukhari.

8. Tangan — "Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya". Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.

9. Mata – "Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya." An Nur : 31. Sabda Nabi SAW, “Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama, pandangan seterusnya tidak dibenarkan." Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.

10. Mulut (suara) - "Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik." Al Ahzab: 32. Sabda SAW, "Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi." Riwayat Ibn Majah.

11. Kemaluan - “Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka. " An Nur : 31.

"Apabila seorang perempuan itu sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya." Riwayat Al Bazzar. "Tiada seorang perempuan pun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah." Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.

12. Pakaian — "Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan, maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti." Riwayat Ahmad, Abu Daud, An Nasaii dan Ibn Majah.

"Sesungguhnya sebilangan ahli neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya." Riwayat Bukhari dan Muslim. Keterangan: Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu."Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuan mu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali. Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang." Al Ahzab : 59.

13. Rambut — "Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya." Riwayat Bukhari dan Muslim.

Thursday, 29 October 2009

13 Hal Yang Disukai Pria Dari Wanita

Mar'ah Muslimah
11/5/2007 | 25 Rabiuts Tsani 1428 H | Hits: 31,306
Oleh: Mochamad Bugi
--------------------------------------------------------------------------------


Cinta adalah fitrah manusia. Cinta juga salah satu bentuk kesempurnaan penciptaan yang Allah berikan kepada manusia. Allah menghiasi hati manusia dengan perasaan cinta pada banyak hal. Salah satunya cinta seorang lelaki kepada seorang wanita, demikian juga sebaliknya.

Rasa cinta bisa menjadi anugerah jika luapkan sesuai dengan bingkai nilai-nilai ilahiyah. Namun, perasaan cinta dapat membawa manusia ke jurang kenistaan bila diumbar demi kesenangan semata dan dikendalikan nafsu liar.

Islam sebagai syariat yang sempurna, memberi koridor bagi penyaluran fitrah ini. Apalagi cinta yang kuat adalah salah satu energi yang bisa melanggengkan hubungan seorang pria dan wanita dalam mengarungi kehidupan rumah tangga. Karena itu, seorang pria shalih tidak asal dapat dalam memilih wanita untuk dijadikan pendamping hidupnya.

Ada banyak faktor yang bisa menjadi sebab munculnya rasa cinta seorang pria kepada wanita untuk diperistri. Setidak-tidaknya seperti di bawah ini.

1. Karena akidahnya yang Shahih

Keluarga adalah salah satu benteng akidah. Sebagai benteng akidah, keluarga harus benar-benar kokoh dan tidak bisa ditembus. Jika rapuh, maka rusaklah segala-galanya dan seluruh anggota keluarga tidak mungkin selamat dunia-akhirat. Dan faktor penting yang bisa membantu seorang lelaki menjaga kekokohan benteng rumah tangganya adalah istri shalihah yang berakidah shahih serta paham betul akan peran dan fungsinya sebagai madrasah bagi calon pemimpin umat generasi mendatang.

Allah menekankah hal ini dalam firmanNya, “Dan janganlah kamu menikahi wanita-wanita musyrik, sebelum mereka beriman. Sesungguhnya wanita budak yang mukmin lebih baik dari wanita musyrik, walaupun dia menarik hatimu. Dan janganlah kamu menikahkan orang-orang musyrik (dengan wanita-wanita mukmin) sebelum mereka beriman. Sesungguhnya budak yang mukmin lebih baik dari orang musyrik, walaupun dia menarik hatimu. Mereka mengajak ke neraka, sedang Allah mengajak ke surga dan ampunan dengan izin-Nya. Dan Allah menerangkan ayat-ayat-Nya (perintah-perintah-Nya) kepada manusia supaya mereka mengambil pelajaran.” (Al-Baqarah: 221)

2. Karena paham agama dan mengamalkannya

Ada banyak hal yang membuat seorang lelaki mencintai wanita. Ada yang karena kemolekannya semata. Ada juga karena status sosialnya. Tidak sedikit lelaki menikahi wanita karena wanita itu kaya. Tapi, kata Rasulullah yang beruntung adalah lelaki yang mendapatkan wanita yang faqih dalam urusan agamanya. Itulah wanita dambaan yang lelaki shalih.

Dari Abu Hurairah, Rasulullah saw. bersabda, “Wanita dinikahi karena empat perkara: karena hartanya, keturunannya, kecantikannya, dan agamanya. Maka, ambillah wanita yang memiliki agama (wanita shalihah), kamu akan beruntung.” (Bukhari dan Muslim)

Rasulullah saw. juga menegaskan, “Dunia adalah perhiasan, dan perhiasan dunia yang paling baik adalah wanita yang shalihah.” (Muslim, Ibnu Majah, dan Nasa’i).

Jadi, hanya lelaki yang tidak berakal yang tidak mencintai wanita shalihah.

3. Dari keturunan yang baik

Rasulullah saw. mewanti-wanti kaum lelaki yang shalih untuk tidak asal menikahi wanita. “Jauhilah rumput hijau sampah!” Mereka bertanya, “Apakah rumput hijau sampah itu, ya Rasulullah?” Nabi menjawab, “Wanita yang baik tetapi tinggal di tempat yang buruk.” (Daruquthni, Askari, dan Ibnu ‘Adi)

Karena itu Rasulullah saw. memberi tuntunan kepada kaum lelaki yang beriman untuk selektif dalam mencari istri. Bukan saja harus mencari wanita yang tinggal di tempat yang baik, tapi juga yang punya paman dan saudara-saudara yang baik kualitasnya. “Pilihlah yang terbaik untuk nutfah-nutfah kalian, dan nikahilah orang-orang yang sepadan (wanita-wanita) dan nikahilah (wanita-wanitamu) kepada mereka (laki-laki yang sepadan),” kata Rasulullah. (Ibnu Majah, Daruquthni, Hakim, dan Baihaqi).

“Carilah tempat-tempat yang cukup baik untuk benih kamu, karena seorang lelaki itu mungkin menyerupai paman-pamannya,” begitu perintah Rasulullah saw. lagi. “Nikahilah di dalam “kamar” yang shalih, karena perangai orang tua (keturunan) itu menurun kepada anak.” (Ibnu ‘Adi)

Karena itu, Utsman bin Abi Al-’Ash Ats-Tsaqafi menasihati anak-anaknya agar memilih benih yang baik dan menghindari keturunan yang jelek. “Wahai anakku, orang menikah itu laksana orang menanam. Karena itu hendaklah seseorang melihat dulu tempat penanamannya. Keturunan yang jelek itu jarang sekali melahirkan (anak), maka pilihlah yang baik meskipun agak lama.”

4. Masih gadis

Siapapun tahu, gadis yang belum pernah dinikahi masih punya sifat-sifat alami seorang wanita. Penuh rasa malu, manis dalam berbahasa dan bertutur, manja, takut berbuat khianat, dan tidak pernah ada ikatan perasaan dalam hatinya. Cinta dari seorang gadis lebih murni karena tidak pernah dibagi dengan orang lain, kecuali suaminya.

Karena itu, Rasulullah saw. menganjurkan menikah dengan gadis. “Hendaklah kalian menikah dengan gadis, karena mereka lebih manis tutur katanya, lebih mudah mempunyai keturunan, lebih sedikit kamarnya dan lebih mudah menerima yang sedikit,” begitu sabda Rasulullah yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah dan Baihaqi.

Tentang hal ini A’isyah pernah menanyakan langsung ke Rasulullah saw. “Ya Rasulullah, bagaimana pendapatmu jika engkau turun di sebuah lembah lalu pada lembah itu ada pohon yang belum pernah digembalai, dan ada pula pohon yang sudah pernah digembalai; di manakah engkau akan menggembalakan untamu?” Nabi menjawab, “Pada yang belum pernah digembalai.” Lalu A’isyah berkata, “Itulah aku.”

Menikahi gadis perawan akan melahirkan cinta yang kuat dan mengukuhkan pertahanan dan kesucian. Namun, dalam kondisi tertentu menikahi janda kadang lebih baik daripada menikahi seorang gadis. Ini terjadi pada kasus seorang sahabat bernama Jabir.

Rasulullah saw. sepulang dari Perang Dzat al-Riqa bertanya Jabir, “Ya Jabir, apakah engkau sudah menikah?” Jabir menjawab, “Sudah, ya Rasulullah.” Beliau bertanya, “Janda atau perawan?” Jabir menjawab, “Janda.” Beliau bersabda, “Kenapa tidak gadis yang engkau dapat saling mesra bersamanya?” Jabir menjawab, “Ya Rasulullah, sesungguhnya ayahku telah gugur di medan Uhud dan meninggalkan tujuh anak perempuan. Karena itu aku menikahi wanita yang dapat mengurus mereka.” Nabi bersabda, “Engkau benar, insya Allah.”

5. Sehat jasmani dan penyayang

Sahabat Ma’qal bin Yasar berkata, “Seorang lelaki datang menghadap Nabi saw. seraya berkata, “Sesungguhnya aku mendapati seorang wanita yang baik dan cantik, namun ia tidak bisa melahirkan. Apa sebaiknya aku menikahinya?” Beliau menjawab, “Jangan.” Selanjutnya ia pun menghadap Nabi saw. untuk kedua kalinya, dan ternyata Nabi saw. tetap mencegahnya. Kemudian ia pun datang untuk ketiga kalinya, lalu Nabi saw. bersabda, “Nikahilah wanita yang banyak anak, karena sesungguhnya aku akan membanggakan banyaknya jumlah kalian di hadapan umat-umat lain.” (Abu Dawud dan Nasa’i).

Karena itu, Rasulullah menegaskan, “Nikahilah wanita-wanita yang subur dan penyayang. Karena sesungguhnya aku bangga dengan banyaknya kalian dari umat lain.” (Abu Daud dan An-Nasa’i)

6. Berakhlak mulia

Abu Hasan Al-Mawardi dalam Kitab Nasihat Al-Muluk mengutip perkataan Umar bin Khattab tentang memilih istri baik merupakan hak anak atas ayahnya, “Hak seorang anak yang pertama-tama adalah mendapatkan seorang ibu yang sesuai dengan pilihannya, memilih wanita yang akan melahirkannya. Yaitu seorang wanita yang mempunyai kecantikan, mulia, beragama, menjaga kesuciannya, pandai mengatur urusan rumah tangga, berakhlak mulia, mempunyai mentalitas yang baik dan sempurna serta mematuhi suaminya dalam segala keadaan.”

7. Lemah-lembut

Imam Ahmad meriwayatkan hadits dari A’isyah r.a. bahwa Rasulullah saw. bersabda, “Wahai A’isyah, bersikap lemah lembutlah, karena sesungguhnya Allah itu jika menghendaki kebaikan kepada sebuah keluarga, maka Allah menunjukkan mereka kepada sifat lembah lembut ini.” Dalam riwayat lain disebutkan, “Jika Allah menghendaki suatu kebaikan pada sebuah keluarga, maka Allah memasukkan sifat lemah lembut ke dalam diri mereka.”

8. Menyejukkan pandangan

Rasulullah saw. bersabda, “Tidakkah mau aku kabarkan kepada kalian tentang sesuatu yang paling baik dari seorang wanita? (Yaitu) wanita shalihah adalah wanita yang jika dilihat oleh suaminya menyenangkan, jika diperintah ia mentaatinya, dan jika suaminya meninggalkannya ia menjaga diri dan harta suaminya.” (Abu daud dan An-Nasa’i)

“Sesungguhnya sebaik-baik wanitamu adalah yang beranak, besar cintanya, pemegang rahasia, berjiwa tegar terhadap keluarganya, patuh terhadap suaminya, pesolek bagi suaminya, menjaga diri terhadap lelaki lain, taat kepada ucapan dan perintah suaminya dan bila berdua dengan suami dia pasrahkan dirinya kepada kehendak suaminya serta tidak berlaku seolah seperti lelaki terhadap suaminya,” begitu kata Rasulullah saw. lagi.

Maka tak heran jika Asma’ binti Kharijah mewasiatkan beberapa hal kepada putrinya yang hendak menikah. “Engkau akan keluar dari kehidupan yang di dalamnya tidak terdapat keturunan. Engkau akan pergi ke tempat tidur, di mana kami tidak mengenalinya dan teman yang belum tentu menyayangimu. Jadilah kamu seperti bumi bagi suamimu, maka ia laksana langit. Jadilah kamu seperti tanah yang datar baginya, maka ia akan menjadi penyangga bagimu. Jadilah kamu di hadapannya seperti budah perempuan, maka ia akan menjadi seorang hamba bagimu. Janganlah kamu menutupi diri darinya, akibatnya ia bisa melemparmu. Jangan pula kamu menjauhinya yang bisa mengakibatkan ia melupakanmu. Jika ia mendekat kepadamu, maka kamu harus lebih mengakrabinya. Jika ia menjauh, maka hendaklah kamu menjauh darinya. Janganlah kami menilainya kecuali dalam hal-hal yang baik saja. Dan janganlah kamu mendengarkannya kecuali kamu menyimak dengan baik dan jangan kamu melihatnya kecuali dengan pandangan yang menyejukan.”

9. Realistis dalam menuntut hak dan melaksanakan kewajiban

Salah satu sifat terpuji seorang wanita yang patut dicintai seorang lelaki shalih adalah qana’ah. Bukan saja qana’ah atas segala ketentuan yang Allah tetapkan dalam Al-Qur’an, tetapi juga qana’ah dalam menerima pemberian suami. “Sebaik-baik istri adalah apabila diberi, dia bersyukur; dan bila tak diberi, dia bersabar. Engkau senang bisa memandangnya dan dia taat bila engkau menyuruhnya.” Karena itu tak heran jika acapkali melepas suaminya di depan pintu untuk pergi mencari rezeki, mereka berkata, “Jangan engkau mencari nafkah dari barang yang haram, karena kami masih sanggup menahan lapar, tapi kami tidak sanggup menahan panasnya api jahanam.”

Kata Rasulullah, “Istri yang paling berkah adalah yang paling sedikit biayanya.” (Ahmad, Al-Hakim, dan Baihaqi dari A’isyah r.a.)

Tapi, “Para wanita mempunyai hak sebagaimana mereka mempunyai kewajiban menurut kepantasan dan kewajaran,” begitu firman Allah swt. di surah Al-Baqarah ayat 228. Pelayanan yang diberikan seorang istri sebanding dengan jaminan dan nafkah yang diberikan suaminya. Ini perintah Allah kepada para suami, “Berilah tempat tinggal bagi perempuan-perempuan seperti yang kau tempati. Jangan kamu sakiti mereka dengan maksud menekan.” (At-Thalaq: 6)

10. Menolong suami dan mendorong keluarga untuk bertakwa

Istri yang shalihah adalah harta simpanan yang sesungguhnya yang bisa kita jadikan tabungan di dunia dan akhirat. Iman Tirmidzi meriwayatkan bahwa sahabat Tsauban mengatakan, “Ketika turun ayat ‘walladzina yaknizuna… (orang yang menyimpan emas dan perak serta tidak menafkahkannya di jalan Allah), kami sedang bersama Rasulullah saw. dalam suatu perjalanan. Lalu, sebagian dari sahabat berkata, “Ayat ini turun mengenai emas dan perak. Andaikan kami tahu ada harta yang lebih baik, tentu akan kami ambil”. Rasulullah saw. kemudian bersabda, “Yang lebih utama lagi adalah lidah yang berdzikir, hati yang bersyukur, dan istri shalihah yang akan membantu seorang mukmin untuk memelihara keimanannya.”

11. Mengerti kelebihan dan kekurangan suaminya

Nailah binti Al-Fafishah Al-Kalbiyah adalah seorang gadis muda yang dinikahkan keluarganya dengan Utsman bin Affan yang berusia sekitar 80 tahun. Ketika itu Utsman bertanya, “Apakah kamu senang dengan ketuaanku ini?” “Saya adalah wanita yang menyukai lelaki dengan ketuaannya,” jawab Nailah. “Tapi ketuaanku ini terlalu renta.” Nailah menjawab, “Engkau telah habiskan masa mudamu bersama Rasulullah saw. dan itu lebih aku sukai dari segala-galanya.”

12. Pandai bersyukur kepada suami

Rasulullah saw. bersabda, “Allah tidak akan melihat kepada seorang istri yang tidak bersyukur (berterima kasih) kepada suaminya, sedang ia sangat membutuhkannya.” (An-Nasa’i).

13. Cerdas dan bijak dalam menyampaikan pendapat

Siapa yang tidak suka dengan wanita bijak seperti Ummu Salamah? Setelah Perjanjian Hudhaibiyah ditandatangani, Rasulullah saw. memerintahkan para sahabat untuk bertahallul, menyembelih kambing, dan bercukur, lalu menyiapkan onta untuk kembali pulang ke Madinah. Tetapi, para sabahat tidak merespon perintah itu karena kecewa dengan isi perjanjian yang sepertinya merugikan pihak kaum muslimin.

Rasulullah saw. menemui Ummu Salamah dan berkata, “Orang Islam telah rusak, wahai Ummu Salamah. Aku memerintahkan mereka, tetapi mereka tidak mau mengikuti.”

Dengan kecerdasan dalam menganalisis kejadian, Ummu Salamah mengungkapkan pendapatnya dengan fasih dan bijak, “Ya Rasulullah, di hadapan mereka Rasul merupakan contoh dan teladan yang baik. Keluarlah Rasul, temui mereka, sembelihlah kambing, dan bercukurlah. Aku tidak ragu bahwa mereka akan mengikuti Rasul dan meniru apa yang Rasul kerjakan.”

Subhanallah, Ummu Salamah benar. Rasulullah keluar, bercukur, menyembelih kambing, dan melepas baju ihram. Para sahabat meniru apa yang Rasulullah kerjakan. Inilah berkah dari wanita cerdas lagi bijak dalam menyampaikan pendapat. Wanita seperti inilah yang patut mendapat cinta dari seorang lelaki yang shalih

Wednesday, 28 October 2009

Sampai bila kita nk mencarut?

Post kali ini ditulis berdasarkan keadaan semasa. Saya sebagai manusia biasa pun pernah mencarut. Tetapi sekurang-kurangnya, saya tidak jadikannya sebagai bahan rutin yang dikeluarkan dari mulut anugerah ALLAH.


Mulut ini dicipta oleh Allah adalah untuk mengatakan perkataan baik seperti membaca quran berzikir, berkata benar dan sebagainya. Mencarut bukan benda yang main-main, ALLAH sangat membenci orang yang suka mencarut. Malah Rasululullah sendiri pernah bersabda dalam hadith di dalam sahih Muslim :


Diriwayatkan daripada Abdullah Ibnu Mas’ud r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Bukan dari golongan kami orang yang menampar pipinya, mengoyak-ngoyak saku bajunya atau berdoa dengan doa orang-orang jahiliah


Berdoa dengan doa orang-orang jahiliyah yang dimaksudkan di hadith tersebut ialah mencarut. Bayangkanlah kebencian rasulullah terhadap orang-orang yang mencarut sehinggakan baginda tidak mengaku umatnya. Mampukah kita selamat diakhirat kelak tanpa mendapat label sebagai seorang umat rasulullah.


Cukupkah amalan kita untuk masuk ke syurga jika rasulullah tak mengaku kita sebagai umat? Syafaat (privillege) umat rasulullah amat besar di akhirat kelak, maka rugilah kita sebagai umat rasulullah secara automatik, tidak diakui oleh rasulullah sebagai umatnya.


"ELEH..MACAM LA KO TAK PERNAH MENCARUT..." TAPI..PERNAH TAK KO FIKIR NAK BERUBAH??

"Macam siot?"

Pernah guna tak perkataan ni?

Ok, semua orang pernah mencarut. Saya setuju. Saya pun sama. Tak kira la walaupun dah ubah perkataan tu. Dari sial, jadi siot. Dari babi, jadi kambing. Tapi niatnya apa? Nak mencarut kan. Haha. Jangan deny.


Kadang-kadang kita ni bukan mencarut sangat. Bukan habit. Tapi bila kita di sekeliling orang yang dah biasa mencarut, kita pun terasa nak mencarut. Carut rasa cool. Rasa part of the conversation.

Kadang-kadang dalam situasi tak ada orang mencarut, adrenaline pun rasa kurang. Tak rasa nak mencarut pun. Boleh pulak kan?


So? Adakah itu bermakna kita mencarut sebab mengikut persekitaran? Satu kesimpulan yang salah! Kita mencarut sebab kita nak mencarut. Tak payah la kita salahkan surrounding ni. Memang sendiri nak mencarut, kisah apa dengan sekeliling kan?


"RILEKS LA..MENCARUT JE.." HMM..BOLEH PLAK MACAM 2...


Mencarut boleh jadi dalam berbagai bentuk, boleh jadi dalam bentuk percakapan bahkan untuk zaman yang serba canggih, internet dan komputer ini, penulisan di blog ataupon di laman2 web sosial seperti Facebook dan sebagainya menjadi media untuk mereka meluahkan perasaan mereka. Semakin lama semakin mudah untuk kita mencarut. Sehinggakan seorang yang bisu, buta pon boleh mencarut.


Ingatlah sahabat, perbuatan yang keji dan terkutuk ini tak sepatutnya ada pada kita sebagai umat islam dan umat rasulullah. Hidup kita takkan menjadi berkat jika kita dibenci. Bukan hanya dibenci orang, malah ALLAH dan RasulNya pon membencinya. Mana lagi ruang kita nak cari untuk mencari keberkatan?


Dari keberkatan lah kita akan dapat kebahagiaan dunia dan diakhirat, kebahagiaan rumahtangga. Masakan isteri atau suami kita menyukai kita mencarut? selesa dengan cara hidup kita dengan mencarut? Kebahagiaan melalui perkataan carutan? Ada ke? Fikirkanlah wahai sahabatku.


SEDAPNYA MENCARUT...TAPI.....APA FAEDAH??

Memang sedap dan puas hati bila kita mencarut. Saya sendiri pun tak menafikannya. Malah saya pun pernah merasainya. Tapi kebaikannya hanya terbatas setakat itu sahaja. Malah keburukannya berganda-ganda banyaknya.

Tak perlu disebutkan lagi keburukan, anda sendiri dapat fikir. Masing-masing berpelajaran tinggi. Tambahan pula, banyak keburukan telah saya sebutkan samada secara langsung atau tidak di awal artikel ini.

Syaitan tak pernah putus asa dalam menggoda kita untuk melakukan perkara yang dilarang. Ingatlah, syaitan lebih senang dan suka hidup bersama mereka yang mengikuti godaan mereka.

Dibenci Allah, Rasul dan masyarakat tetapi disukai syaitan? Adakah itu pilihan kita? Jika itulah pilihan kita, terpulanglah.

Jadi, sahabat-sahabat yang membaca artikel ini, marilah kita berubah ke arah kehidupan yang lebih baik. Niat artikel ini ditulis ikhlas untuk menarik diri ini dan sahabat-sahabat sekalian supaya kembali ke jalan yang diredhai Allah.

Kita nak hidup cool, macho, chill, urban, sempoi, chic or wutever term boleh, tapi ada batasannya. Saya sendiri pun suke kehidupan sempoi2 ni. Bak kate Mawi, dunia, dunia jugak akhirat jangan lupe bro. Please lah berubah jangan jadikanya sebagai rutin.


KESIMPULAN YANG MAKIN TERSIMPUL...

Penulisan ni tidak ditujukan kepada seseorang yang spesifik, malah untuk semua pembaca, saya pasti semua orang pasti pernah mencarut samada sengaja atau tidak. Saya sendiri pon pernah. Saya mengaku. If ade yang tak puas hati or nak berbincang, saya sangat alu2kan..

Sebelum mencarut ni jadi habit, baiklah kita cuba kawal. Sebenarnya post ni untuk diri sendiri gak. walaupun tak direct mencarut, still? So, jom kita lancarkan kempen berbahasa baik-baik ;)


~Mencarut Membahayakan Mulut..Silap-Silap Kena Lempang~

Sunday, 25 October 2009

Youth is The most value Asset

Noramin bin Mahamad Nor
October 25, 2009


I wonder why nowadays, many students will hate their teachers or lecturer if lecturer or teachers punish them. That is normal when we as the students. Why so people do not want follow the rules that had been created? I know the rules was been created by human, but why that rules was created? That question will ask by some of student from school. The rules had been created because want to protect student from others bad things and want students become discipline. The government said that, youth is government asset. This statement show that our government do not want their asset become corrupted nor had depreciation value. That is why government created the rules so that all the students will follow.

Now I want specific in university life. University students should follow the Act 173. This act explains what student should do and do not. What I can look in my observation, university student nowadays lack of discipline and lack of understanding toward the rules that student should follow. When the security guard give compound to them, then the student become angry. Students should not be angry of those things because there is their duty to do that. Before I enter to this UiTM, I work as part time security guard. Therefore, I know what security guard feel if student hate them.

That is my point toward guard. Now I want to focus to lecturer. I give one of example. One my senior said something about this lecturer. He said that the lecturer failed him. He said that, he only does not come only to one test. I feel so curious about that. This is because I feel like that lecturer is very good. I like his style of teaching. He likes to push student to think and understanding by their own. What he did was right. When I think back, I was the university student, why I should become like school student those only need teachers to give everything? As the university student, I should work hard to get something. Then I already get what I want. What I want to state in this blog is we cannot judge our lecturer or teachers. We need to think who we are. We are only the normal student that need their knowledge so that we can become the student that have all the skills that needed by our government.

I hope that, we will become the most value asset for our country. We will become the future leaders. So, do not waste our time for loafing or regret what had happen in past. Lets bygone go bygone, our future is straightaway in front of us.

3 Weeks More

I have 3 weeks more before all my final paper is finish. In this 3 more final weeks. I do not have money to buy food. I think about 2 days I never ate anything. I think I can go for another 3 weeks. I hope so.

When asking me where is my money. My father give 200 for me n my sister give 50 for me

100 for motorcycle- need change tube, change black oil, fuel, change gear, change spark and else.

150- for eat- my mom said. just eat don't hold your hunger so RM10 a day for meal (7 days - 70RM)
RM50- for assignment and final project (ETR)

RM30 for my body shampoo, milk, milo, sugar, oat, and all the others things.

so that's where is my money is gone.

why student always make grammar mistakes?

. 1 They are not ready yet

There is a lot of evidence to suggest that language learners, like native speaker children, pick up grammar points and stop making mistakes with them in a very predetermined order. For example, third person s mistakes (I do/ he does) tend to persist in both. If this is the problem (if indeed you think of it as a problem), the only solution is patience!

2. They don't realise it's the same grammar

Although you may be surprised when students who have finally stopped saying "He has to goes" still say "He must goes" because both should be infinitives, it may be that the students consciously or subconsciously don't put the two pieces of grammar together as one. The best solution would be to work on making the points as closely associated in students' heads as possible, e.g. doing a lesson on all uses of infinitives, teaching a very general rule, or even pairing questions up where they have to fill the gaps in pairs of sentences with the same word.

3. They are overloaded

If the students are making elementary errors with something they usually don't, it could be because their brains are busier than usual with other things, e.g. coping with the rules of the language game, digesting the latest language point, sorting out a logic or problem solving puzzle, or concentrating on another point like their pronunciation. Learning to cope with many different demands on the brain at the same time is a good thing, as it is what you need to do with the language in real life, but make sure all language input and correction are left to a time when they can concentrate on the language more.

4. They are overusing one point for good reasons

In both native and non-native speakers, the process of learning a new grammar point seems to often include a period of overextending its use. For example, even people who know the Simple Past well will start using the Past Perfect in situations they would have used (correctly) the Simple Past until the day they studied the new tense . Apart from understanding that this is part of the process and being patient, ways to tackle this could be to give them lots of controlled practice of the new grammar point, come back to the original grammar point they confuse it with a few weeks or months later, and concentrate on correcting one area of confusion at a time.

5. They are having a bad day

Anyone who has ever lived in a foreign country can tell you there are days when all your language skills seem to disappear. Again, this is something they will need to be able to cope with eventually. Apart from trying to take away their tiredness and take their minds of their troubles by giving them something easy to do or doing a physical warmer, maybe the best approach is just to be less demanding on that day. This is also a good opportunity to practice your skills in spotting the difference between little slip ups they would usually get right and are probably best ignored on "one of those days", and things they really don't know that are more worth some correction and explanation.

6. They don't think that grammar point is important

Consciously or subconsciously, native and non-native speakers tend to put a low priority on stopping mistakes with language that does not convey a lot of information- i.e. if they can make that mistake and still be understood putting more effort into it can wait until later. This natural reaction can actually be a sign that they are right and you should move quickly on from the Present Simple to giving them the stacks of vocabulary they will need to reach the next level. There is a chance, though, that they are just missing the way in which they could be misunderstood. The general principle here is to include possible misunderstandings in all error correction. If you can't do so, maybe that is a sign that grammar point can wait until later.

7. That point is more difficult for them than it seems

The reason why students pick up some grammar points more quickly than the teacher expects and others more slowly is often connected to their first language, e.g. confusions between different uses of similar forms or grammatical forms that don't have an equivalent in L1. Even teachers who know the language the students speak can be miss out on particular aspects of this, such as students who speak a particular dialect or different language at home, or grammatical forms that only educated speakers of that language would be familiar with. Responses to this include rearranging the syllabus to leave more difficult points for particular students until later, concentrating on the particular areas of difficulty they have when the time comes, and approaching the same grammar point several different ways with gaps in between to let their subconscious get to work.

8. It's an attempt to be informal

It may be that in the student's native language grammatical forms are dropped when they are speaking informally, in a similar way to "No way!" or "Long time no see" in English. Common examples that students sometimes reproduce in English include dropping the subject or using a different tense. Although this is usually subconscious, it can be reinforced by the language they hear in English pop music and in certain English dialects. Depending on their level, you might be able to do a lesson on substituting these with informal forms we really do use or even doing a whole lesson on the more general grammatical changes between informal speech and formal speech or writing.

9. Accuracy is not their priority

Again, there is a chance they are right on this one and teaching them how to express something they couldn't at all with a new grammatical form, new vocabulary, or new functional language might be better than spending more time trying to root out basic errors. If, however, you think lack of accuracy is the main reason they are not being understood, are not ready for the next level, cannot transfer speaking skills into writing skills or will do badly on a test, it is worth letting them know. Clearly showing what effect mistakes can have on communication with dialogues with communication breakdowns etc can also help.

10. They just have that kind of personality

Just as it is no surprise when some perfectionists become obsessive about getting their sentences right, there are some people whose outgoing nature, slapdash character or hyperactive speaking style just seems to make it difficult for them to stop for a minute and pay attention to what they are saying. Although this is not the only example of a situation when students' language skills could be best improved by them changing their personality, this is no easier to do here than in any other case! Ways to get them to concentrate on accuracy more include making error correction fun with grammar auctions etc, giving them an easy speaking task they only need simple language for and can't get distracted from, and forcing them to slow down to speak to someone who is a lower level (either in reality or by their partner playing that role).

Saturday, 24 October 2009

Pre-Graduate Night






Last night I went to Hotel Shuen Ipoh. My bus was the last bus that go at there. After I arrive I saw many people there, most of them take picture at that hotel, so i am.

The event start very late. I think is about 9 p.m. Me and my friend feel so hungry because we don't ate anything before coming to this hotel. I feel no really worth to go there because it very expensive.

For all, the event quite ok. I feel so tired after that event.

Thursday, 22 October 2009

Last Class for Bel 313

Today is last class for Bel 313. I feel very sad. Five semester I had learnt Bel in this UiTM, I think only this class I feel like enjoying in learning in English. Trust me, if all the lecturer is like Teech Airil. I think all the malay student will try to improve their English. I guess I also need to improve my English. I need to find out why I still can not detect grammar mistake. Anyway thank you very much teech for make me feels like Learning English is fun and enjoyable. Thank you wants again.

My dream is to become lecturer so that i Teach all the students. I think that's is my ability. I able to teach someone else. I hope one day I will become like you.

Hope you in safe Journey to New Zealand. Hope you finish you Phd on time. I hope we will meet again.

Tuesday, 20 October 2009

Last Class

This is last week. Tomorrow is the last class for me. It means that, I will not longer to study in that class. After this I will be goes for practical training. This will be a sad moment. Next week will be Final Exam. After the final exam I will not meet all my friends about 5 months. I will miss them. All the moment that we through for 5 semesters I will remember in my whole life. Life at UiTM is more precious memory that I ever had. I will miss this UiTM. This UiTM gave a good and bad moment to me. I will miss all the lecturer that taught me from part 1 until part 5.
I hope I will get a chance to apologies to all lecturers.

Saturday, 17 October 2009

I already finish Bel 313 Common Test

Yesterday, I took Bel 313 Common test. My comment is about the test. Actually the comment quite tough if you don't read carefully it will trap you and you will loose mark. For those who not answer yet that test, please master the skill. You will not understand and will not answer the question given clearly if still can't master the critical thinking skill. Honestly some of the question really make me confusing. I don't know it wrong or right. What I need to do is, wait the result in semester break. I hope I score A for that bel. At Least A- . What ever the grade teech give to me. I just accept. I think that's my fault because I not seriously study about this Bel. I think I really work hard for this Bel. I hope my effort to this subject will give the best result..

Hopefully ..

Assignment

After finish assignment Law, now I want to proceed with another two assignment which is quite difficult to me. OB and ETR. and i have another 2 TEst that I need to study. Especially Bel. I hope that I can score good grade for Bel313, I also want get the good grade for Law, it will show me how good I am in memorize that fact. Suitable or not for me to continue study in LAW.

now I want to continue to study BEl and edit assignment law...

Thursday, 15 October 2009

1 Week More for Final

Now I realize next week will be the final week for class. Then I will focus more on final. This is because this is my final semester to learn for diploma. After this I will go for practical training that give more challenging to me. What I had learn from semester 1 until semester 5 I will apply it in industrial practical training. My schedule very pack for weekend, on Friday I discuss of Behavior in Organization, Saturday will be discussion for Law, and Sunday will be discuss for Fundamental of Entrepreneurship. This will the busy day ever. I hope I can have time to study Bel 313. This is only chance for me to get A. At least A- hopefully I get best grade for this Bel. My another mission is to explain to all my friend and to help them understanding about this course. I want to help them to get best grade.

For Teech. What I want to say is. Before I meet you, my perception is you is really angry person and very fussy about assignment and giving marks to student. I wonder how he know to psycho students, because his style of teaching is same like my teacher in my previous school. He likes to psycho student to participate in learning. After I make some research on teech, now I know Teech have Certificate in Psychology. That's why he know to use that kind of teaching. It really work for student like me. I really enjoy this course. Thanks to him I became famous from another group because suddenly the people from another group want me to teach them. I don't know what teech said about me to another group. This is because the person who never admonish me before suddenly ask me to teach her.

I think that's all what i want to type. I want to continue study for my test.

Wednesday, 14 October 2009

Pre-closing for BEL 313

Today 15 of Oct. Just now in my class had Pre-closing for my course bel 313-Introduction of critical thinking. Actually I feel like this course really tough, but I able to finish all the assignment that given. The assignment that I really like is Forum. This is because, forum teach me to apply the critical thinking skill. Critical thinking skill is important to me if I want to be manager, lawyer or lecturer. It will involve critical thinking. After I learnt critical thinking skills, now I able to argue someone opinion and thought. Seriously I not confident to argue someone opinion, but now I feel more confident in arguing. Thank you to my lecturer that teach me how to use this skill. I will apply this skill in my life. learning critical thinking is a gift for me. I feel really lucky when I learnt this course. It will help when I doing my MUET next year. I really hope that will get at least Band 4 for MUET. I want to beat my friend because he got band 5 for MUET. For my future plan, I want to continue my study in Law or in same course. This only the way that I can show to my elder sister that I not stupid and useless that only waste my parents money. I think that's all what I want to say. Next day I will do my common test. I hope I can pass all the subject and be able to doing my practical training next semester.

I think that's all for today.

continue for next day........

soalan TEST yg ssh giler

Mmg akan terkejut aku td...bila dpt soalan organization behavior tu...mmg sgt2 png pala...mmg terkejut gak la kuar soalan yg mcm tu...kuar lak soalan yg jrang2 kuar...n jnis point yg org akan anggp x pnting..tp...tgok2 kuar yg itu...mmg aku xtau pe yg aku jwb...aku mmg goreng la td..hahaha..pling kesian member aku sorg ni..yana...dia smpai xtau nk jwb apa...aku tgok sblh td...dia mmg byk gile kosong...yg pling kesian...soalan yg aku tgok agak sng skit...sbb aku dh hafal mnda tu...tp dia xle nk bt....sian gak la...bkn aku ja yg kta mcm tu...sbb org yg slalu dpt pointer tggi n 4 flat pn...png pala aku togk ...dorg pn pning nk jwb...mcm mn la aku ni?? aku harap2 smua paper aku lpas...aku nk practical kat rmah aku tu..xnk la practical kat sni...

Monday, 12 October 2009

Result of my personality TEST

My Personality

Neuroticism

67%
Extraversion

66%
Openness To Experience

61%
Agreeableness

85%
Conscientiousness


You rarely get angry and it takes a lot to make you angry, however you are sensitive about what others think of you. Your concern about rejection and ridicule cause you to feel shy and uncomfortable around others. You are easily embarrassed and often feel ashamed. Your fears that others will criticize or make fun of you are exaggerated and unrealistic, but your awkwardness and discomfort may make these fears a self-fulfilling prophecy. You are not prone to spells of energetic high spirits. You prefer facts over fantasy and are more interested in what is happening in the real word. You find helping other people genuinely rewarding and are generally willing to assist those who are in need. You find that doing things for others is a form of self-fulfillment rather than self-sacrifice, however you are willing to take credit for good things that you do but you don't often talk yourself up much. You have a strong sense of duty and obligation, and feel a moral obligation to do the right thing.

I feel Stress and Tension

I have 2 weeks left before final. This week I have two test and one quiz. Quiz will be this morning 11 a.m. I feel so scare to answer that quiz because, if I still not perform well in that quiz. The lecturer will mad of me. So I need to be more alert about this quiz. This quiz quite hard to memorize because it involve human resource. The last chapter of this quiz learn about human resource that I not really interested to learn that. I still needs to learn this course because It will show how good I am in this program.

Sunday, 4 October 2009

FORUM

why i feel so Miserable and I had little bit confusing in this forum. I don't know what I exactly understand. People always like to asking me about something that I not sure. I'm not cleaver in this critical thinking, but I can help people who need help in this critical thinking. This is a critical thinking course so you must think critically. Don't lazy to think because you will regret soon. Critical thinking is fun. You can Manipulate someone opinion by using your fact and understanding. This skill is really important if you want become a leader. I want become leader, so I will no simply accept what people say. I will try to argue about that. People will make a fallacies if don't have any proof and fact. I think I need to master it because my future is hand on it. Learn critical thinking is fun and as gift for me.

Saturday, 3 October 2009

Assignment 3- Script for forum moderator

Bel 313 – Introduction of Critical Thinking
Assignment 3- FORUM
Script for Forum Moderator
Assalamualaikum everyone and good afternoon. Welcome to my ________________. This forum program will talk about something controversial. So, do not waste our time. Now, I will introduce to all audient about our panel. Besides me is ____________________________ he/she is the ________________________
Panel no 2 named _____________________________________ he/she is a __________, and follow by panel no 3, he/she name _______________________ He/she is a __________________________________ and the last one is panel no 4 his/her name _____________________________ he/she is a ______________________

Today topic is _________________________________________________

As we know _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
So, do not waste our time, let we start with panel no one. So, Mr/Mrs/Miss/Dato’/Datuk/Datuk Sri/Tan Sri/Tun. My first question is_____________________________________________________________?
Can you explain a little bit about this _________________________________
_____ thank you _______________ for that opinion and explanation_______

(After panel 1 talk about his/her opinion and explanation make a simple conclusion and continue with panel numbers 2, 3 and 4)
*After first round, make an open question section
After we heard about all panel opinion and explanation now let us we continue with our forum with question by the audience.
(The audience will ask the question and moderator needs to write down what the audience asking)
So, Mr/Mrs/Miss/Dato’/Datuk/Datuk Sri/Tan Sri/Tun, can you explain about the question that been ask by Mr_________________
* Make SIMPLE conclusion each answer from Panel.
* After question section is over conclude all the opinion and answer from all Panel.
Thank you for watching______________ see you again and good afternoon.
-END-
Tips for moderator

Time Divided of this method
4- minutes for introduction
4 minutes for each Panel 4 X 4 = 16/ 4 X 3 = 12 minutes
This is for first round.
Another 10 minutes left for 4 Panels/14 minutes left for 3 Panels is in question section
3 minutes is provide for each question and answer. 3x2=6 minutes
Another 4 minutes is for moderator to conclude all the opinion and answer.


I think that's all that i can help

Thursday, 1 October 2009

My Heath getting worse

I don't know why. My health getting worse. I had cold fever for 2 weeks. I keep coughing for 1 week. I feel so tired of this. This coughing make me feel so pain especially it my chest and my stomach. when I coughing I also feel the back pain. I already finish up 2 bottles of Coughing medicine, but it seen don't work. It seen like all the medicine that I eat don't have any affect.

My Birthday

30 September 2009. That day was my birthday. In 12.00 a.m sharp someone sent a message to wish happy birthday to. I really have that message was sent by my girlfriend, but i wasn't. That message was sent by my classmate. He is the first person. Follow by my ex-girlfriend named Tasha. Then follow my others class mate that together wish birthday to me. I feel so happy when there wish to me. I feel so unhappy because my Girlfriend is not the first person who it. I just call her and she said that she was forgot about my birthday. I feel so angry with her. My thought, remember someone birthday is really important so it will show how he/she remember and care about you. This is why i feel so sad about this matter. Even my mother don't wish my birthday. I feel like i been forgotten by my own mother. I feel so sad. I can't do nothing in this day. I was hold my mobile phone hope that my mother and father will wish to me. I think I just wait something that will not happen at all. This is was the best and the worse birthday ever.

Friday, 25 September 2009

Perjalan Pulang Ke Tapah






Hari ni..aku dh bertolak balik ke tapah. aku tmpang cousin aku. save skit bajet akak aku...kul 10.15 cousin aku smpai ambk aku dgn opah aku..tp penuh la brg2...mcm tin sardin aku td...dh la cousin aku bwk non stop...aku pnya kaki nk tercabut...sakit gila blakang aku...smpai dlm kul 2.14..smpai ja..mmg letih la..terus msuk dlm...tdr...tgah syok lpak tdr opah aku duk bising pggl aku sruh cari durian...kta durian byk jtuh..sdap2 manis2 lak tu...so aku yg tgah mamai ni...p la msuk htan blakang rmah..tbas2 semak skit..jmpa la dlm 6 bijik..yg elok ada 4 bijik ja..tp aku ambk 3 ja..sbb yg satu ag x dak tngkai..so xle nk ambk..dh la tmbh dgn semut penuh kat durian tu..

ni la gbr2 durian aku ni..

Thursday, 24 September 2009




This picture was taken during first day of Hari Raya.

Picture during Hari Raya









My family picture.

This is a my new family picture that we took during Hari Raya. Our colour theme for this year is brown

Tuesday, 22 September 2009

Open House

Now what I want to say is about my open house that held in my house. I really tired today. Too many people came to my house. I so tired, but I really satisfy with all of this. Sometime I feel happy and sometime I feel miserable. I’m actually not really like open house, because when all event finish we need to clean it up. This is most part that I really hate. After this, I want watch movie with my friends, but my friends don’t confirm it yet with me. I think that’s all what I want to say today. After this I want to make some research about my next assignment. I want to get full mark in this assignment. This will help to get A in Bel 313. This subject its really important to me. This subject will show me how good I am in English. I know this post have a lot of grammar mistake, but I don’t know to avoid it. Anyway I think that’s all for today.

Friday, 11 September 2009

How to choose good article?

This tips can help you how to choose the good article:

Find the article that have bias to something
Find the article that you think is 'rubbish' or Nonsense(mengarut)for example woman is clever than man? is that true?(nonsense article- hahaha)
Find the article that asking something.
Find the article that make you interesting. ( Warning do not find the article that make you bore to read because you will not read that article carefully)

Article should not long than 5 pages or you will waste your money to print it.
One more thing.. do not find the article that about fact.find more about someone opinon

remember some short article can consist about 7 fallacies.

You need to remember when you find once fallacy, it will come another fallacy. For example if you found scare tactic it probably will come straw man and post hoc, ergo propter hoc. Trus me.

I know you will find the all the fallacies. You need to remember it is really hard to explain the fallacies if you don't enough understand to all the fallacies

Warning!!

Don't use your own opinion to comment the fallacies because you will make another fallacies.
I think that's all what I can give. Hope this can help.

add me At YM amin331_89

10 Fallacies

10 Fallacies That you should know to do in assignment 2 and use it to argue in assignment 3.

The definition of this 10 fallacies i make by myself this is really simple to understand

The Top Ten Fallacies of All Time

1. Ad Hominem Argument – Argue about something, which has the same meaning. For example, “Look at the house, the house is beautiful”. “No, the house is courageous”.


2. Straw Man – Debate about something that people already know it was not true but the person still want beat a dead house. For example, police officers in bank caught the robber and police officers investigate them in dark room in some place that had been secret. “Why you robe that bank?” ask one of police officer to the robber. The robber say to police officer “Hey, don’t simply accuse me robbed the bank, I just ask the bank clerk to put money in bag and ask other people don’t disturb my job. When they don’t want put money in bag I show my revolver to them that’s all,” said robber to police officer. “Hey stupid that’s not asking ok?” That is call robbery. “No, I don’t like to robbery the bank I very scare to do that” “Hey, what you had did call R.O.B.B.E.R.Y stupid!” The police officer very angry and put that robber to the jail.

3. Argument from outrage – Disputing that use insult manner, argue, and not think something very wisely what to say. It sometimes has vulgar word when it happens. For example, Ali is fight with his friend because his friend took his girl friend. They argue about the manner and Ali insult his friend and use vulgar word to his friend.

4. Scare Tactic: Make a statement that can fear someone by using psychology manner but it do not have evidence to say that. For example, “All of you must finish this assignment or I will fail you in this course”. Say Mr X to his student.

5. Hasty Conclusion: Make the conclusion by not think critically about the result. For example, “You can not simplify that lecturer is bad person base of his face” You need to remember ‘don’t judge book from it’s cover’ “say Joyah to Gayah.

6. Group think – loyalty to group when do something important or it has certain, purpose. For example, In Organizing Event course we need to organise some event. In my event group, there are actually have two different group and we do not like each other. When to do the event we become loyalty each other and help each other because this course need us to work together as team.

7. Red Herring: It was the fallacy that use by brilliant people that can twist the fact and notice that question that might being answer was not the question that had been asked. For example, one of ‘Datuk’ was ask about rumour that said he had scandal to one of local artist. “Datuk is that true that you have scandal with one of our local artist?” “Actually this story had spread around of this country and I don’t know how this happen. I actually not friend with that local artist I was help her to do her job. She like me to help her because she said I kind to help her in her job. I do not know what the best thing to describe about this rumour is. Said ‘Datuk’ to reporter

8. Wishful Thinking: Fail to see something truth. For example, there are two best friends, Senah and Joyah. Senah had boyfriend his name is Kulob. One day Senah’s boyfriend go date with Joyah and Kulob give Senah ring. Joyah meet Senah and show to Senah about that ring which Kulob give to her. Senah did not agree. She thought Kulob only give Joyah ring as friend gift but she did not know her boy friend has fair with her best friend.

9. Argument from Popularity: The believing according what all of people said and it must be true. The example, everybody said that people who take TESL in university only can be teacher and there cannot change their profession.

10. Pos hoc, Ergo Propter Hoc: The two same things happened around the same time but it does mean that one is caused for another. For example, Senah want to kill Joyah because Joyah took Senah’s boyfriend. She plans to kill her by using rat poison. One day she put rat poison on Joyah food, but before Joyah start to eat suddenly, Joyah fainted. Senah shock and take Joyah to hospital. Before Joyah arrive at hospital, Joyah died. Doctor said that Joyah died because of heart disease. Senah very happy because Joyah died he can go back to her boyfriend back.

Wednesday, 9 September 2009

Today Is tired

I had account test this evening. I really confuse to do that test. Because i don't balance the account. Today also make me tired because i need to explain to all of my friends about the top 10 fallacies . Actually it really simple if we understand what is all ten fallacies about. Once you understand the fallacies so we can to ahead to find the article that have all the fallacies. i think I want to finish up my assignment in this weekend so that I can relax and enjoy my day very well.

Monday, 7 September 2009

Pekerja KFC

Kejadian terjadi ketika tanpa diduga sesorang telah termasuk kedalam kuali penggorengan KFC yang sedang mendidih. Dari keterangan saksi bahwa terjadi pergaduhan didapur KFC ketika mangsa sedang bekerja disitu.

Ketika ditemubual ada percanggahan versi bahwa yang masuk ke dalam kuali penggorengan adalah pegawai KFC dan sumber lain mengatakan pencuri.

korban tidak lagi dapat dikenali lagi dan tidak dicam identitinya akibat tergoreng dalam minyak yang mendidih. foto-foto tentang kemalangan ini tidak boleh disebarkan, tapi tetap ada yang membocorkan rahasia dan dapat disaksikan foto korban disini. Pesan buat yang takut ngeri atau punya gangguan jantung tidak usah melihatnya.


ini dia gbr tersebut...

Wednesday, 2 September 2009

Cte dari Jepun

Pada suatu ketika di Jepun hiduplah seorang lelaki yang sederhana, namanya Oda. Ia memiliki seorang isteri yang sangat cantik dan sangat disayanginya.

Namun sang isteri mempunyai perangai yang buruk, iaitu teramat cerewet sekali.

Selain itu sang isteri tersebut juga suka mengumpat dan bercakap dengan kuat hingga boleh menyakitkan telinga. Jiran tetangga tidak mahu dekat dengannya. Sebenarnya, Oda sangat menyayangi isterinya itu, tapi para tetangganya yang merasa terganggu menghasut Oda supaya meninggalkan isterinya itu.

Akhirnya Oda pun termakan kata-kata tetangganya. Ia berfikir bagaimana cara untuk melenyapkan isterinya dari muka bumi.

Suatu hari Oda mengajak isterinya berjalan-jalan ke kuil tua di tengah hutan. Ketika melalui bahagian belakang kuil tersebut, Oda melihat sebuah perigi buta yang tak digunakan lagi. Maka ia berpura-pura mengajak isterinya melihat burung di pohon besar dekat perigi itu. Lantas dengan pantas Oda menolak isterinya itu masuk ke perigi.

Sepuluh minit pertama Oda merasa sangat bahagia kerana sepanjang hidupnya baru kali ini ia merasakan suasana yang begitu tenang tanpa celoteh isterinya.

Sepuluh minit kedua, Oda mulai merasa sepi juga karena tidak biasa dengan kesunyian.

Akhirnya sepuluh minit ketiga dengan rasa ragu-ragu Oda kembali menuju perigi buta tersebut. Ia menurunkan tali timba dan berteriak menyuruh isterinya naik.

Begitu terkejutnya Oda ketika yang naik bukan isterinya melainkan makhluk menyeramkan dengan bulu lebat di seluruh tubuhnya, dialah makhluk penunggu perigi buta itu.

Oda lantas bertanya, "Kenapa kamu yang naik??"

Lantas makhluk itu pun dengan wajah pucat ketakutan menjawab, "Aku takut la, di bawah tu ada manusia... dah la cakap kuat cerewet pulak tu..."

Monday, 31 August 2009

Tugu Peringatan

Pada suatu hari, seorang doktor pakar jantung meninggal dunia. Untuk mengenang jasanya, keluarganya sepakat untuk membuatkan sebuah tugu peringatan dikuburnya berbentuk jantung. Upacara pengkebumian pun berjalan dengan lancar.

Satu bulan kemudian, seorang doktor pakar mata pula meninggal dunia. Seperti yang sudah?, ahli keluarganya sepakat untuk membina sebuah tugu berbentuk mata dikuburnya bagi mengenang jasa beliau. Upacara pengkebumiaan beliau juga berjalan dengan lancar
Setelah selesai, para hadirin berangkat pulang, hanya tinggal seorang saja yang masih merenung sendirian di pinggir makam si doktor itu. Salah seorang doktor yang lain melihatnya dan segera menghampirinya.

"Sudahlah, yang berlalu biarlah berlalu. Tak usah engkau fikirkan lagi" kata si doktor.

"Saya tidak tahu apa yang harus saya katakan kepadamu," kata lelaki itu.
"Mengapa pula, mana tahu mungkin saya dapat membantu" jawab si doktor itu.
"Saya sedang memikirkan bagaimana pula upacara pengkebumian saya nanti" kata lelaki itu.
"Mengapa pula ?" tanya doktor tersebut.

"Saya seorang doktor pakar penyakit kelamin" jawap lelaki itu sugul...

Sunday, 30 August 2009

Haruan Makan Anak

Seorang bapak memanggil anak gadisnya masuk kedalam bilik. Dialog dia lebih kurang macam ni la...

Bapak : Bedah, mai sini sat. Bapak nak tunjuk sesuatu ni.

Bedah : Ya bapak, ada apa?

Bapak : Mai masuk dalam bilik pastu tolong tutup semua tirai tingkap.

Bedah : Apa???!!! (isk? bapak aku ni? lain macam jerr)

Bapak : Dengar tak bapak kata.....

Bedah : Ya bapak, Bedah dengar... cuma Bedah tak percaya apa yang bapak kata ni.

Bapak : Betulll. Bapak suruh hang masuk dalam bilik pastu tutup semua tingkap. Bedah pun dalam ragu-ragu tu, dia ikut jugak la apa yang bapak dia suruh. Sambil tu dok pikir gak laa... apa la bapak dia nak buat, dah la kat rumah.

Bapak : Okeh... mai duduk sebelah bapak. Heh? heh...

Bedah : Eh!!! bapak, Bedah kena keluar dari bilik ni. Sat lagi mak balik...abis aaaa.

Bapak : Tak payah risau... mai duduk sini cepat!!!! Jangan bagi bapak berkasar. Bedah pun terpaksa la duduk jugak... hati dia takleh cakap laa... berdebar giler ahhh. Dalam kepala dok terbayang jadi apa la nanti kat dia.

Bapak : Cantikkk!!! Yiihaaa. Astalavista bebeh. Okeh, mai masuk dalam selimut bapak plak.

Bedah : Apa???!!!

Bapak : Masuk la cepat!!! Dok cakap banyak pulak. Bapak ikat mulut tu karang aaa.

Bedah : Bapak...Bedah takut laaa. (nak nangis)

Bapak : Bedah, tengok ni

Bedah tak sanggup nak tengok... dia pejamkan mata. Dia tahu, bapak dia dok buang tebiat. Bapak dia dah gila. Kiranya, bapak dia tunjuk tu konon-konon nak intro dulu ler tu. Tapi dalam hati, Bedah teringin gak la nak tengok. Dia pun bukak la mata sikit.

Bapak : Cantik tak jam G-Shock baru bapak ni. Dia ader cahaya bila gelap. Mahal nih!!! Dah, pegi keluar.

Bermalam Di Rumah Janda

"Seorang pemuda yang menunggang motosikal dalam perjalanan pulang ke rumahnya singgah di sebuah rumah kerana hujan turun dengan lebatnya pada malam itu. Itulah sahaja satu-satunya rumah yang terdapat di tepi jalanraya yang sunyi itu. Rumah tersebut dimiliki oleh seorang janda muda yang tinggal bersendirian. Janda tersebut mempelawa pemuda itu bermalam di rumahnya. Pemuda itu pun ditempatkan di sebuah bilik yang mempunyai katil yang besar. Selang beberapa minit, pintu biliknya diketuk dan janda tersebut masuk.

"Mahukah saudara ditemani?" soal janda tersebut dengan nada yang manja.

"Kalau ada yang sudi, apa salahnya!" balas pemuda itu dengan hati yang melonjak-lonjak.

"Baguslah," kata janda itu pula. "Di luar sana ada seorang lagi pemuda yang hendak tumpang bermalam di sini. Jadi, dia bolehlah tidur bersama saudara...""

Haha..korang tgh pikir ape hah?ish...ish..x baik laa

Kekasih Yang Berubah

Azura dan Zack bersahabat sejak dari kecil.. Azura dan Zack saling cinta mencintai..

Setelah Besar... Zack melanjutkan pelajaran ke US dan Azura hanyalah seorang penganggur.. Tetapi mereka terus berhubung surat dan telefon..hinggalah 2 tahun kemudian... Zack tidak lagi menghantar sebarangberita...

Azura bersedih dan selalu berdoa agar hati Zack tidak berubah...

Setelah lebih 5 tahun... barulah Zack mengirimkankan satu surat dan minta agar Azura menjemputnya di Lapangan Terbang...

Azura sangat gembira dan merasakan Zack masih menyintainya...

Semasa menunggu Zack di lapangan terbang... Tiba-tiba bahu Azura di tepuk seseorang. Dan ternyata orang itu adalah seorang gadis yang putih, tinggi, seksi dan berbaju biru ketat.

"Kamu Azura kan?" tanya gadis Cun itu... lantas menyambung...
"Kenalkan aku Zakiah... .! Aku ingin memberitahu bahawa engkau tidak akan bertemu lagi dengan Zack. Lupakanlah dia... .." tegas gadis tersebut

Azura pucat dan hendak menangis...
"Pompuan tak guna.. dah kau rampas Zack dari aku.. kau sakitkan hati ku lagi... " marah Azura..

Tiba-tiba gadis itu tersenyum dan menepuk bahu Azura dan berkata... .

"Bawa bertenang... ini I ... .Zack!!! nama baruk I Zakiah.
Auwwww... ."

kwang,kwang,kwang... ... ... ... ...

Ayat Sebelum dan seLepas Kawin

Sebelum Tido:
6 minggu: Selamat tido Sayaaang, mimpi indah-2 ya, mmmuach.
6 bulan: Tolong matikan lampu tu, silau aah.
6 tahun: Sana sikit lah... Tido kalau tak mengepit tak bole ker???!

Pakai Toilet:
6 minggu: Tak apa, U masuk ler dulu, I tak kisaaahhhh
6 bulan: Masih lama lagi ke nih?
6 tahun: Brug! brug! brug! (suara pintu digegar), kalau nak bertapa pilah gunung ledang sana!!!

Balas SMS:
6 minggu: Iye Sayang, jap lagi I sampai rumah. Sayang, I belikan murtabak favourite U ye Sayang..
6 bulan: Trafik jam aah
6 tahun: K..

Dating process:
6 minggu: I love U, I love U, I love U.
6 bulan: Of course I love U.
6 tahun: Iyalah!! kalau I tak cintakan U, buat apa I nikah dengan U???

Pulang Kerje:
6 minggu: Sayaaang, I dah balik nih...
6 bulan : I'm BACK!!
6 tahun: Masak apa hari ini??

Hadiah (ulang tahun):
6 minggu: Sayang, I harap U suka cincin yang I beli untuk U ni
6 bulan: I beli lukisan, nampak sesuai dengan suasana ruang tengah
6 tahun: Nih duit, U beli sendirilah apa yg U nak..

Telefon:
6 minggu: Baby, ada yang ingin berbual ngan U di telefon nih
6 bulan: Eh... Your call...
6 tahun: WOOIII TELFON BUNYI TUUUHHH.... ANGKAT AAAAAHHH!!!

Masakan:
6 minggu: Wah, tak sangka I, pandai U masak.Rasa pun sedappp...!!!
6 bulan: Kita makan apa malam ini??
6 tahun: HAH!! LAUK INI LAGI?

Memaafkan:
6 minggu: Sudahlah, tak apa, dah pecah pun, nanti kita beli lagi yang lain,eh
6 bulan: Hati-hati, nanti jatuh tuh.
6 tahun: Orang dah bilang berkali-2 pon tak paham!!

Baju baru:
6 minggu: Aduh sayang, U seperti bidadari dengan pakaian itu
6 bulan: Lah... Beli baju baru lagi?
6 tahun: DAH BERAPA RIBU HABIS BELI BAJU TU???

Merancangkan Holiday:
6 minggu: Macam mana kalau kita jalan-jalan ke Amerika atau ke tempat yg U nak honey?
6 bulan: Kita ke Bukit Bintang aje ler... Senang sikit tak perlu naik flight...
6 tahun: JALAN-JALAN??? DUDUK RUMAH AJE TAK BOLEH KE? BUANG DUIT JE!

TV:
6 minggu: Baby, kita nak tengok cite apa malam ini?
6 bulan : Sekejap eh, citer bagus ah.
6 tahun: JANGAN TUKAR-2 BOLE TAK..

Perjanjian dengan Syaitan?

Mak Renah mati kutu,kepalanya rungsing dan resah memikirkan mimpi ngeri yang asyik menghantui tidurnya setiap malam jumaat.malam sabtu,mahupun malam raya.Dalam mimpinya,Mak Renah didatangi seorang lelaki berpakaian serba putih berjambang tebal lagi lebat.Mak Renah memang kenal benar dengan lembaga lelaki yang acap kali merenungnya tajam dan bermuka bengis itu.Bila memikirkan mimpi seram yang selalu menghantuinya itu Mak Renah berasa takut dan menggigil seperti Amid bin Ramid jirannya yang menghidap demam denggi lagaknya.Kehadiran lelaki berpakaian serba putih dan berjambang itu begitu mencemaskan hati Mak Renah.Kerungsingannya itu menarik perhatian Nora anak perempuannya yang sulung itu.Puas Nora bertanya namun Mak Renah sedaya upaya mengelak.

“Mak penat sangat…tak ada apa nak,” Mak Renah tahu jawapannya itu tidak mampu mengurangkan kecurigaan Nora.Mak Renah tidak mahu Nora tahu lebih-lebih lagi melibatkan masa depan anak daranya yang seorang itu.Mak Renah menyesal akan segala perbuatannnya yang tutut mengheret anak kesayangannya itu bersama sekali.Mak Renah sedar lambat laun Nora akan dapat mengetahui dan menerima akibat dari ketelanjurannya membuat perjanjian dengan lelaki berjambang tebal dan berpakaian serba putih yang selalu hadir dalam mimpi Mak Renah.

Nora akan menjadi korban lantaran ketamakan dan nafsu materialistiknya sendiri.Dan hari ini,si lelaki berjambang itu akan datang menuntut Nora.Tiba tiba Mak Renah kesesakan nafas memikirkannya dan matanya membengkak terlalu penat untuk ditahan tahan lagi.Mak Renah lelah dan longlai apabila lelaki berjanggut tebal dan berpakaian serba putih itu datang setelah sekian lama mengganggu lena Mak Renah.

“Nora terpaksa kau korbankan! Kau tidak ada masa lagi,” wajah lelaki itu bertindih-tindih terpancar kemarahan yang amat, sangat.Mak Renah merayu sambil berlinangan air mata.

“Berilah aku masa”

“Tolonglah tuan,,”

Nora tidak tahan melihat emaknya meronta-ronta bagai kerasukan lagaknya.Entah igauan apa yang menerobos ruang mimpi emaknya itu.Semenjak kematian ayahnya Pak Hussein Lempoyang kira-kira lima tahun yang lalu,tidak sekali Mak renah berkelakuan begini.Nora percaya ada sesuatu yang cuba disembunyikan oleh emaknya.

“Sehingga suatu hari Mak Renah berasa tidak tertanggung lagi derita didatangi lelaki berjanggut tebal dan berpakaian putih itu menuntut janji.Mak Renah dalam resah dan ketakutan menjelaskan perkara sebenarnya kepada Nora dengan perasaan berkecamuk.

“Maafkan mak,,Nora.Maafkanlah mak,,”

“Mengapa mak?” tanya Nora dengan penuh rasa ingin tahu.

“Sebenarnya mak sudah terlajak kata,,mak dah melakukan perjanjian dengan……….”

“Nora diam tidak mencelah,membiarkan Mak Renah menyudahkan cerita dengan payah.Nora sebenarnya sudah sedikit tahu…..melalui kata-kata yang terpacul dalam igauan Mak Renah.Sedikit sebanyak Nora mendengar butir halus perkataan yang disebut emaknya.Berderau hati Nora mendengarnya.

Selepas itu,Nora banyak berdiam dan menjauhkan diri daripada Mak Renah.Nora benar-benar mengutuk perbuatan emaknya,namun jiwanya yang panas bertukar menjadi sejuk sesejuk air milo ais mendengar kata-kata emaknya kali ini.Nora telah bersedia menanggung segala akibat perbuatan Mak Renah walaupun dirinya terpaksa dikorbankan jika itu mampu melepaskan emaknya daripada derita sengsara selama ini.

“Nora anak mak,sebenarnya mak banyak berhutang kain dengan mamak Pakistan Rasyeed Ali nama diberi yang selalu datang kerumah kita tu,”

“Sebagai ganti,si Rasyeed Ali tu berkehendakkan Nora menjadi isterinya.”

Nora ternganga namun dalam hatinya berbunga ceria, mana tidaknya,mamak Pakistan yang selalu mencuri pandang tiap kali datang berniaga kain dan permaidani itu bakal menjadi suaminya.Nora mengalih muka,mengukir senyuman riang…sambil berlari-lari anak ayam ke bilik.Mak Renah terkebil-kebil.

Sayup kedengaran suara Nora dari dalam biliknya,

“Nora sudi mak!”

Mak Renah mengurut dada….pasti malam ini tidurnya akan lena.

Akta 15 Undang-undang Malaysia

Sepasang kekasih baru yang bekerja sebagai pekerja sosial.. Hamid dan
Rosni selalu bersama walau kemana jua.. Suatu malam ketika mereka berdua
keluar berdating…

Hamid : “Kita nak kemana nie?
Rosni : “Tak kisah la.. mana-mana pun boleh”
Hamid : “Apa kata kalau kita ke pantai..
Rosni : “Saya ok aje..”

Apabila sampai dipantai mereka berdua tidak keluar dari kereta.. merekahanya berehat sambil berbual-bual didalam kereta.. Mulanya berbual
biasa..
lama-kelamaan.. Hamid meletakkan tangannya di paha Rosni.. nampaknya
Rosni
tidak membantah.. Beberapa minit kemudian.. Hamid mengerakkan tangannya
beberapa inci ke atas… Rosni masih tidak membantah… hinggalah
akhirnya ketika Hamid mengerakkan tangannya beberapa inci lagi.. Rosni berkata
dengan sopan.. “Abang Hamid… ingatlah pada akta 15 dalam perlembagaan
pekerja sosial” Setelah mendengarkan teguran Rosni itu.. Hamid terus
menarik tangannya menjauhi Rosni.. walaupun sebenarnya dia tidak berapa
ingat isi kandungan akta 15 itu..

Hamid : “Maafkan saya”
Rosni : “Tak apa”

Lalu mereka pulang… Di rumah.. Hamid terus masuk ke bilik dan membuka
buku perlembagaan pekerja sosial dan mencari akta 15.. lalu dia membaca
kandungannya…

“Teruskan Usahamu.. Jangan lakukan Separuh Jalan Sahaja”

Cerita LAwak

Emak kepada Jenet : "Yerlah... anak saya blajar lulus universiti.... tak nak bilang baper... tapi biar lah patut-patut..... selalunya yang belajar tinggi dalam lingkungan 10 Ribu.... tapi ini lah satu satunya anak pompan saya.... harap harap paham jerlah~"

Emak kepada Rizal : "Saya paham maksud awak... tapi saya harap awak pun paham lah yer.... kalau terlampau tinggi harus ditangguhkan nanti... biarlah dicepatkan biar jauh dari maksiat..."

Emak kepada Jenet : "Kalau awak tak mampu... Anak saya nie bukan tak laku... ada banyak lagi yang tunggu..... dah lah harga rendah.... nak cepat pulak tuh... apa nanti orang cakap..."

Rizal : "Yerlah makcik... Makcik nie jual anak ke kereta? Takda macam gini.... SEKARANG jugak saya DOWNPAYMENT 2 Ribu... Saya bawak balik anak makcik.... Malam nie saya TEST DRIVE DULU SEMUA.... kalau dalam semua BAIK.... Jangan cakap 10 RIbu 12 Ribu pun saya letak... tapi kalau dah LEMAU, ENJIN PUN TAK BAGUS tuh anak makcik DENGAN DEPOSIT DEPOSIT semua MAKCIK boleh simpan!!"

Friday, 28 August 2009

Bosan!!!

lma lak aku x post buletin...aku rsa sgt bosan...aku xthu npe rsa mcm ni...nk kta aku xdak internt mmg aku ada broadband..tp aku rsa hdp aku ni bosan n serba x kna...aku pn xtau...tension pn ada...tp quiz law...per 50 aku estimate le dpt 22 ja...sbb ada mnde yg aku bce lpa....aku pn xtau npe aku le x igt...sdgkn aku dh bce mnde tu...tba2 blur saat2 akhir...mmg aku agak kecwa...tp nk bt mcm mn...msti ada hikmah...lect aku siap ckp ag...that's not end of the world..quiz only 5% you still can have A...


What The FUCK....aku dh mula risau ni...aku risau result aku teruk...tkut gak la aku...pe2 pn...aku doa je la...moga2...xdak pe2 la...